Atticus mieszka pod szczelnym, matczynym kloszem, na malowniczej prowincji, w dolinie rzeki Hudson. Odcinają się od cywilizacji i by przetrwać wykorzystują wszystko, co inni wyrzucają na śmietnik. Ta antykonsumpcyjna sielanka podszyta jest jednak śmiercią, a zmuszony opuścić dom nastoletni chłopak przestaje odnajdywać w przyrodzie sprzymierzeńca i obiekt zachwytu. Pozbawione matczynego pośrednictwa interakcje z obcymi są źródłem lęku i impulsem do ekspresowego dorastania. Strach przed samotnością każe mu stanąć na drodze zagadkowego wagabundy, który nie potrafi traktować życia całkiem serio. Kontemplacyjny obraz Toma Gilroya mógłby być pozbawioną narracji ekranizacją Waldena Davida Thoreau. To swoiste połączenie Bildungsromanu i kina drogi utkane jest z sennych marzeń o wolności od społecznych norm i nieposkromionego pędu ku przygodzie.
Aktor, reżyser, producent z Nowego Jorku. Wystąpił w ponad trzydziestu filmach, współpracował m.in. z Kenem Loachem, Sidneyem Lumetem, Jean-Luc Godardem i Paulem Austerem. Razem z Lili Taylor i Michaelem Imperiolim stworzył grupę teatralną Machine Full, w ramach której produkował cenione przez krytykę spektakle, m.in. Hamleta z Richardem Harrisem w roli głównej. W 1994 roku zadebiutował jako reżyser w filmie krótkometrażowym Touch Base (1994). Pięć lat później wyreżyserował Spring Forward. The Cold Lands to jego drugi film pełnometrażowy.
1994 Touch Base (kr. m. / short)
1999 Ostatnia wiosna / Spring Forward
2011 R.E.M.: It Happened Today (kr. m. / short)
2013 The Cold Lands