W ostatnią niedzielę zakończył się 13. American Film Festival. Od 8 do 13 listopada widzki i widzowie mieli okazję oglądać 88 filmów na ekranach wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty, zaś do 20 listopada kilkadziesiąt tytułów z programu było dostępnych również online, dzięki wirtualnej odsłonie AFF-u.
Dziś mamy wielką przyjemność ogłosić, że wszystkie stany kina są w bardzo dobrej kondycji: w seansach i wydarzeniach tegorocznej odsłony festiwalu uczestniczyło ponad 34 000 osób, w tym aż 28 439 w wydarzeniach stacjonarnych. W przypadku części stacjonarnej to wzrost aż o 20% względem ubiegłego roku. Bardzo dziękujemy za ogromne zaufanie i tak liczny udział w American Film Festival!
Motywem przewodnim identyfikacji wizualnej 13. AFF-u było kalifornijskie słońce i surferzy korzystający z dobrodziejstw oceanu. Możemy śmiało napisać, że motyw graficzny był proroczy: tegoroczna edycja wydarzenia dowiodła, że niezależne kino z USA jest wciąż na fali, a festiwalowa frekwencja odbudowuje się po dwóch trudnych, pandemicznych latach.
Zarówno atmosfera w kinie Nowe Horyzonty na American Film Festival – wrażenie prawdziwego święta kina, jak i liczby wskazują na powrót widzek i widzów do sal kinowych na nasze wydarzenie, a miejmy nadzieję, że i na stałe. Mam nadzieję, że dostarczyliśmy im wartościowych doznań, w czasie spotkań z naszymi gośćmi – twórczyniami i twórcami, jak i na seansach emocjonujących filmów. A wersja online festiwalu pozwoliła uzupełnić to, na co miejsca bądź czasu nie wystarczyło – mówi Ula Śniegowska, dyrektorka American Film Festival.
W związku z prowadzoną właśnie modernizacją Kina Nowe Horyzonty, dwie sale były wyłączone z użytku podczas festiwalu. Tym bardziej cieszy utrzymanie wysokiej frekwencji na pokazach stacjonarnych. Warto dodać, że wzrosła także średnia liczba widzów w przeliczeniu na jeden seans: 157 osób w porównaniu do 106 w ubiegłym roku oraz 150 w przedpandemicznym 2019 roku.
Przez 13 dni, od 8 do 20 listopada, kilkadziesiąt tytułów z programu 13. AFF-u można było oglądać w ramach online’owej części wydarzenia. Liczba pojedynczych odtworzeń filmów wyniosła 5 650. Przyjmując jednak, że przed ekranami komputerów i telewizorów w domach zasiadło więcej osób – finalna liczba jest znacznie większa. Mnożnik, z którego korzystają światowe festiwale w celu szacowania frekwencji online, wynosi 1,7. W takim przypadku tegoroczna frekwencja wirtualnej odsłony AFF-u plasuje się na poziomie 9 605, co w sumie z frekwencją z wydarzeń stacjonarnych daje łączny wynik 38 044.
Dziękujemy, że byłyście i byliście z nami przez kilkanaście festiwalowych dni! Zapraszamy do dzielenia się uwagami na temat tegorocznej edycji wydarzenia w americanowej ankiecie.
Do zobaczenia jesienią 2023 roku na 14. American Film Festival!