Program
Indeks Kalendarz

Chwała w ukryciu

Secret Honor
Robert Altman, USA 1984, 90’
Popeye Vincent i Theo

W latach 80. Altman wędrował po Stanach i Europie w poszukiwaniu pracy. Realizował wówczas najbardziej kameralne, niekiedy półamatorskie filmy, wystawiał sztuki teatralne i prowadził masterclassy dla studentów. Chwała w ukryciu należała do takich projektów. Pierwotnie była scenicznym monodramem Philipa Bakera Halla, wyprodukowanym przez Altmana dla teatrów w Los Angeles i Nowego Jorku. W tym pełnym emocji monologu byłego prezydenta Richarda Nixona odbijały się nastroje nie tylko lat 70., ale też epoki reaganowskiej. Chwała w ukryciu jest okrutna dla polityka, odziera go z godności urzędu, ukazuje w brudzie, lęku, alkoholizmie i destrukcyjnej melancholii, naznaczonej agresywną euforycznością, ale i rozpaczą i odrętwieniem. Kunszt aktorski Halla pozwalał dostrzec w Nixonie czysto ludzkie słabości i cierpienie, wywołujące współczucie i sympatię do znienawidzonego prezydenta. Altman – zagorzały przeciwnik polityki Reagana i partii republikańskiej – postrzegał ten film jako manifest ideologicznej postawy, choć oglądany po latach staje się on przede wszystkim studium zaszczucia, niepohamowanej ambicji, chorobliwej podejrzliwości i patologii władzy, a więc zjawisk uniwersalnych, niezależnych od barw politycznych i czasów.

Rafał Syska

Przedziwny film i to nie tylko dlatego, że Robert Altman, mistrz wielkich filmów z liczną obsadą, proponuje nam tym razem kameralny monodram rozgrywający się w jednym wnętrzu, nakręcony w ramach szkoły reżyserii na Uniwersytecie Michigan z pomocą studentów. Były prezydent Richard Nixon (Philip Baker Hall, który wcześniej grał tę rolę na deskach teatru) – z butelką szkockiej whisky i pistoletem w ręku – miota się w swoim gabinecie, nagrywając na taśmę przemyślenia na temat swojej prezydentury. Pomstuje na Kennedy’ego, Kissingera i dziennikarzy, użala się nad sobą, rozpamiętuje krzywdy, wpada to w furię, to w rozpacz, próbuje się wytłumaczyć przed samym sobą i przed nami, widzami/słuchaczami. Kto był tajemniczym Głębokim Gardłem, które ujawniło dziennikarzom „Washington Post” prawdę na temat afery Watergate i doprowadziło do rezygnacji Nixona ze stanowiska? Teorie spiskowe przeplatają się tu z faktami, Nixon-złoczyńca z Nixonem-ofiarą, a my dostajemy mistrzowską rolę Philipa Bakera Halla.

Piotr Tarczyński

35mm print courtesy of the Robert Altman Collection at the UCLA Film & Television Archive.

nagrody

MFF w Berlinie 1984 - Nagroda FIPRESCI

Seanse
Start sprzedaży biletów: 23 października, godz. 12:00.
pt 08 lis, 18:45knh 4
sb 09 lis, 13:15knh 4
pn 11 lis, 15:30knh 4
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

207 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Robert Altman

(1925-2006) Wybitny reżyser, scenarzysta i producent amerykański. Twórca kilkudziesięciu filmów kinowych i telewizyjnych. Przełomem w jego karierze okazała się antywojenna satyra MASH, w której zaprezentował autorski styl portretowania zbiorowości: opierał się on na wielowątkowej narracji oraz nowatorskim montażu obrazu i dźwięku. W swojej twórczości z ironią pokazywał, jak tradycyjne role społeczne, środowiskowe konwenanse i mity kulturowe warunkują postawy ludzi.

Filmografia

1970 MASH

1975 Nashville

1977 Trzy kobiety / 3 Women

1992 Gracz / The Player

1993 Na skróty / Short Cuts

2001 Gosford Park

Twórcy

reżyseria Robert Altman
scenariusz Donald Freed, Arnold M. Stone
zdjęcia Pierre Mignot
montaż Juliet Weber
muzyka George Burt
obsada Philip Baker Hall
producent Robert Altman
produkcja Sandcastle 5 Productions, University of Michigan (Department of Communication), Los Angeles Actor’s Theatre
właściciel praw David Levy
język angielski
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu