Melodramat i western zarazem – mroczny, psychologiczny i stylowy, inspirowany Królem Learem, ze znakomitymi kreacjami Waltera Hustona i Barbary Stanwyck. Stanwyck gra Vance, upartą córkę bogatego, pewnego siebie ranczera prowadzącego wojnę z Meksykanami, którzy zasiedlili ziemię w Nowym Meksyku. Kobieta postanawia się zemścić, gdy zostaje wygnana z rodzinnego domu przez ojca zakochanego w jej przyszłej macosze. W swoich westernach Mann nie interesował się historią czy tworzeniem amerykańskiej mitologii jak John Ford, lecz egzystencjalnymi dylematami. Jego bohaterowie częściej zmagają się ze sobą niż ze złym antagonistą. Vance jest jak na filmy tego czasu niebywale złożoną i silną postacią: wierna i kochająca ojca, ale też manipulująca i żądna władzy, której kobietom odmawiano. W pewnym momencie zwraca się do mężczyzny siedzącego obok w powozie: Czy nie masz nic przeciwko temu, żebym przejęła lejce? Lubię wiedzieć, dokąd zmierzam.
Zaczynał jako reżyser produkcji klasy „B”, w drugiej połowie lat 40. stał się specjalistą od kluczowego wówczas gatunku – filmu noir. Mann był najbardziej znany ze swoich westernów, zwłaszcza serii filmów z Jamesem Stewartem (Winchester 73, Zakole rzeki), jego wrażliwość noir wniosła do westernu mroczną psychologię.
1947 T-Men
1948 Raw Deal
1949 Konflikt na granicy / Border Incident
1950 Winchester 73
1952 Zakole rzeki / Bend of the River
1953 Zatoka sztormów / Thunder Bay
1961 Cyd / Cid
1965 Bohaterowie Telemarku / The Heroes of Telemark