Roslyn przybywa do Reno w Nevadzie, żeby wziąć szybki rozwód. Spotyka dwóch outsiderów, mechanika Guida i starzejącego się kowboja Gaya, którzy zabierają ją do domu na pustyni. Obaj mężczyźni szybko zakochują się w Roslyn. W towarzystwie jeszcze jednego kowboja, wyczerpanego udziałem w licznych zawodach rodeo Perce’a, bohaterowie wyruszają na poszukiwanie dzikich mustangów. Kobieta zbuntuje się, gdy dowie się, że jej towarzysze zamierzają pojmane konie przeznaczyć na karmę dla psów. Film, który wyprzedził swój czas, jest uznawany za pierwszy rewizjonistyczny western, napisany z empatią dla wszystkich bohaterów – elegijny, przejmujący, ukazujący otwarte przestrzenie i magię pustyni, ze świetnymi Clarkiem Gable’em i Marilyn Monroe w rolach głównych. Jonas Mekas w Village Voice pisał o ostatniej kreacji aktorki: Jest taka prawda w jej drobnych szczegółach, w jej reakcjach na okrucieństwo, na fałszywą męskość, naturę, życie, śmierć – wszystko… że obezwładnia, co czyni ją jedną z najbardziej tragicznych postaci współczesnego kina.
Kariera Johna Hustona (1906-1987) trwała prawie pięć dekad. Jego debiut reżyserski Sokół maltański odcisnął na kinematografii amerykańskiej niezatarte piętno i stał się klasykiem kina noir. W repertuarze Hustona znajdują się takie klasyki jak Skarb Sierra Madre, za który otrzymał dwa Oscary, czy Afrykańska królowa. Huston był znany z doskonałych adaptacji dzieł literackich i umiejętności wydobycia z aktorów wszystkiego, co niezbędne do stworzenia wyjątkowych kreacji.
1941 Sokół maltański / The Maltese Falcon
1942 Przez Pacyfik / Across the Pacific
1948 Koralowa wyspa / Key Largo
1948 Skarb Sierra Madre / The Treasure of the Sierra Madre
1950 Asfaltowa dżungla / The Asphalt Jungle
1951 Afrykańska królowa / The African Queen
1952 Moulin Rouge
1956 Moby Dick
1961 Skłóceni z życiem / The Misfits
1966 Casino Royale
1975 Człowiek, który chciał być królem / The Man Who Would Be King
1985 Honor Prizzich / Prizzi's Honor
1987 Zmarli / The Dead