Historia Seana Bakera świetnie rezonuje z historią samego American Film Festivalu. W ramach wrocławskiego festiwalu prezentowaliśmy jego Mandarynkę (2015), The Florida Project (2017) oraz także premierowo Red Rocket (2021) – obserwowaliśmy więc, jak konsekwentnie rozwija swój styl i wspina się po kolejnych szczeblach kariery. W tym roku będziemy mogli celebrować najwyższe artystyczne trofeum – Złotą Palmę na MFF w Cannes – które trafiło w ręce Bakera za Anorę. Niech nie zwiodą was kolor, brokat i uśmiechy: Sean Beaker to mistrz zabawy barwną formą, pod którą przemyca wnikliwe analizy sytuacji tej części amerykańskiego społeczeństwa, która nie załapała się na American dream. Poprzez poruszające (i szalenie wciągające!) mikrohistorie ukazuje makroproblemy, które trawią współczesne USA. W Mandarynce oddał głos osobom trans, w The Florida Project zajrzał za fasadę najbardziej słonecznego stanu Ameryki, a w Anorze – na przykładzie „zakazanej miłości” dwojga młodych gniewnych – znów zderza ze sobą świat osób funkcjonujących gdzieś na marginesie ze światem rządzonym przez wielkie fortuny. Cała historia jest tradycyjnie przyprawiona ostrym jak brzytwa humorem. Oto młoda striptizerka (zjawiskowa Mikey Madison) poznaje syna rosyjskiego oligarchy. Rodzinie pana młodego ten związek jest jednak bardzo nie w smak...
Reżyser, scenarzysta, montażysta i producent urodzony w 1971 roku. Jeden z najważniejszych autorów amerykańskiego kina niezależnego. Studiował na Tisch School of the Arts i The New School w Nowym Jorku. Jego filmy portretują najczęściej ludzi z marginesu społecznego i dotykają tematów pracy seksualnej oraz ekonomicznego wykluczenia. Twórca jest stałym gościem największych międzynarodowych festiwali, a Anora przyniosła mu w tym roku Złotą Palmę w Cannes.
2000 Four Letter Words
2008 Prince of Broadway
2012 Gwiazdeczka / Starlet
2015 Mandarynka / Tangerine
2017 The Florida Project
2021 Red Rocket
2024 Anora