Wielki powrót mistrza filmowego dialogu Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi Bezdrożami, a potem uwodził obyczajową Nebraską. W pierwszych scenach Przesilenia zimowego poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole.
Urodzony w 1961 roku w Omaha w stanie Nebraska reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Jeden z najciekawszych autorów współczesnego amerykańskiego kina, słynący z umiejętności nieustannego balansowania między tragizmem a komizmem. Przełomem w twórczości artysty okazały się zrealizowane w 1999 roku Wybory, które przyniosły Payne’owi pierwszą w karierze nominację do Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany. W późniejszych latach twórca dwukrotnie został laureatem statuetki w tej samej kategorii (za Bezdroża i Spadkobierców).
1996 Złe i gorsze / Citizen Ruth
1999 Wybory / Election
2002 Schmidt / About Schmidt
2004 Bezdroża / Sideways
2011 Spadkobiercy / The Descendants