W latach 80. Altman po serii niepowodzeń finansowych zaczął kręcić niskobudżetowe filmy oparte na offowych tekstach dramatycznych. Już pierwszy z nich okazał się wydarzeniem artystycznym. Akcja filmu rozgrywa się w niewielkiej miejscowości w pustynnym Teksasie. Po 20 latach nieobecności spotyka się tu kilka kobiet – niegdyś członkiń fanklubu Jamesa Deana. Życie każdej z nich potoczyło się odmiennie od oczekiwań. Jedna z bohaterek opiekuje się chłopcem z niepełnosprawnością umysłową (nazwanym Jimmy Dean), inna przyjeżdża w siódmej już ciąży, kolejna jest krzykliwą żoną teksańskiego milionera. Tylko jedna z kobiet, której nikt nie rozpoznaje, wydaje się spełniona i wciąż posągowo piękna. Altman, choć oparł film na sztuce teatralnej i całość nagrał w studiu (nawet sceny plenerowe), zrealizował dzieło na wskroś filmowe, świetnie wykorzystujące przestrzeń i scenografię. Ponadto, dokonując pogłębionej analizy show-biznesu, wprowadził po raz pierwszy do swojego kina tematykę LGBTQ. Fenomenalnie też poprowadził wszystkie aktorki, a dla Cher stworzył miejsce na pierwszy w jej karierze filmowej niezapomniany występ.
MFF w Chicago 1982 - Grand Prix
(1925-2006) Wybitny reżyser, scenarzysta i producent amerykański. Twórca kilkudziesięciu filmów kinowych i telewizyjnych. Przełomem w jego karierze okazała się antywojenna satyra MASH, w której zaprezentował autorski styl portretowania zbiorowości: opierał się on na wielowątkowej narracji oraz nowatorskim montażu obrazu i dźwięku. W swojej twórczości z ironią pokazywał, jak tradycyjne role społeczne, środowiskowe konwenanse i mity kulturowe warunkują postawy ludzi.
1970 MASH
1975 Nashville
1977 Trzy kobiety / 3 Women
1992 Gracz / The Player
1993 Na skróty / Short Cuts
2001 Gosford Park