Program
Indeks Kalendarz

Długie pożegnanie

The Long Goodbye
Robert Altman, USA 1973, 112’
Kwintet

Uwspółcześniona adaptacja ostatniej i najbardziej melancholijnej powieści Raymonda Chandlera. Los Angeles, lata 70. XX wieku. Prywatny detektyw, Philip Marlowe, zostaje uwikłany w dwie niekonwencjonalne sprawy: w samobójczą śmierć swego przyjaciela, podejrzewanego o okrutne morderstwo na żonie, oraz w opiekę nad pogrążonym w ciężkiej depresji i alkoholizmie pisarzem. Trudno tu mówić o tradycyjnym śledztwie. Marlowe w wizji Chandlera, nie jest intelektualistą i herosem, lecz bardziej akuszerem lub towarzyszem śmierci swych bliskich, której mimo usilnych starań nie jest w stanie zapobiec. Chandler pisał swą powieść w okresie narastającej depresji, czuł, że Długie pożegnanie jest jego testamentem i najbardziej pesymistyczną anatomią kłamstwa, zdrady i porzucenia. Siłą filmu było zaś aktorstwo Elliotta Goulda w roli Marlowe'a, którego bezbronność, charakterystyczne mruczenie pod nosem i swoisty brak koordynacji ruchu, stały się zaprzeczeniem heroicznych kreacji Humphreya Bogarta czy Roberta Mitchuma. Długie pożegnanie należy do arcydzieł neo-noir lat 70. I choć krytyka przyjęła film świetnie, to jego egzystencjalna dominanta w czasach polityczno-ideologicznych konfliktów nie zdołała przyciągnąć do kin masowej publiczności. Dziś dzieło to należy więc odkryć na nowo.

Rafał Syska
Seanse
Start sprzedaży biletów: 23 października, godz. 12:00.
sb 09 lis, 15:45knh 5
nd 10 lis, 21:00knh 4
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

116 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Robert Altman

(1925-2006) Wybitny reżyser, scenarzysta i producent amerykański. Twórca kilkudziesięciu filmów kinowych i telewizyjnych. Przełomem w jego karierze okazała się antywojenna satyra MASH, w której zaprezentował autorski styl portretowania zbiorowości: opierał się on na wielowątkowej narracji oraz nowatorskim montażu obrazu i dźwięku. W swojej twórczości z ironią pokazywał, jak tradycyjne role społeczne, środowiskowe konwenanse i mity kulturowe warunkują postawy ludzi.

Filmografia

1970 MASH

1975 Nashville

1977 Trzy kobiety / 3 Women

1992 Gracz / The Player

1993 Na skróty / Short Cuts

2001 Gosford Park

Twórcy

reżyseria Robert Altman
scenariusz Leigh Brackett (na podstawie książki/based on a book by Raymond Chandler)
zdjęcia Vilmos Zsigmond
montaż Louis Lombardo
muzyka John Williams, piosenka: Johnny Mercer i John Williams
obsada Elliott Gould, Sterling Hayden, Nina van Pallandt, Mark Rydel, Henry Gibson, Arnold Strong
producent Jerry Bick
produkcja Lion’s Gate Films dla United Artists
właściciel praw Park Circus
język angielski
barwa kolor
pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu