Hipnotyczny, wizualny poemat rozgrywający się w czasach wielkiej depresji, w dzikim i odludnym zakątku Stanów Zjednoczonych. Mieszkająca samotnie wśród gór rodzina farmerów walczy o przetrwanie, zmagając się z głodem, odosobnieniem i otaczającą ich coraz ciaśniej nieokiełznaną, dziewiczą przyrodą. Świat natury rozciągający się wokół nich szybko staje się jednym z bohaterów dramatu – działającą aktywnie siłą, która popycha do przekraczania kolejnych granic, aż do momentu, w którym nie ma już powrotu.
Posępna historia rozpadu rodziny jest tu opowiedziana w onirycznym, wizyjnym stylu, gdzie skrawki dialogów, postaci, zdarzeń wyłaniają się sennie z mroku lasu, ze zgniłej zieleni, żeby za chwilę rozpłynąć się w ostrym błysku słońca przedzierającego się przez liście. Wykreowany przez twórców na poły rzeczywisty świat pełen jest brutalnego, zmysłowego uroku, a nawet najbardziej koszmarne sceny przesycone są przykuwającym oko do ekranu pięknem. Operator Zoran Popović całkowicie odrzucił klasyczne reguły kompozycji, skupiając się na pracy samego światła, fakturze, ostrości, wykorzystując nienaturalne zbliżenia, filtry, prześwietlone zdjęcia. Dodatkowo, idąc na przekór cyfrowym tendencjom współczesnego kina niezależnego, twórcy zdecydowali się kręcić film na taśmie 35 mm, poddając ją potem długotrwałemu procesowi chemicznej obróbki. W efekcie film wygląda niczym ożywione płótno impresjonistów, przywołując na myśl twórczość Mallicka i Brakhage’a albo kinowy, wyśniony przez nich wspólnie sen.
Grzegorz Kurek
Raindance FF 2009 – najlepszy debiut fabularny
Wychował się w górskiej chacie w Kneeland Mountain w Kalifornii, bez telewizji, z ograniczoną elektrycznością i wodą przynoszoną z pobliskiego strumienia. Uczył się w Brooks Institute of Photography, zarobkowo zajmował się fotografią artystyczną. W 2004 roku ukończył Szkołę Filmową w Kalifornii (USC Film School). Jego debiut pełnometrażowy Redland miał premierę na festiwalu filmowym CineVegas w 2009 roku. W tym samym roku Norton pojawił się na liście 25 nowych twarzy filmu niezależnego pisma „Filmmaker Magazine”.
2009 Redland