Akcja filmu rozgrywa się na wyspie u wybrzeży Karoliny Południowej wśród potomków plemienia Gullah, którzy spotykają się podczas długo wyczekiwanego rodzinnego zjazdu. Osią fabuły jest historia rodu przewiezionego do Ameryki jednym z ostatnich transportów niewolników. Pozostawieni na odizolowanej wyspie, stworzyli oryginalną kulturę. Narratorką Córek pyłu jest nienarodzona córka, owoc gwałtu na jednej z mieszkanek wyspy – koncept ten przywołuje na myśl zapoczątkowaną w kobiecej literaturze próbę utkania opowieści z urwanych, zapomnianych głosów i strzępów historii. Reżyserka konstruuje narrację historyczną zanurzoną w tradycji, a jednocześnie zadaje pytanie o afroamerykańską nowoczesność i jej niezamierzone konsekwencje. Film Dash jako pierwszy wyreżyserowany przez Afroamerykankę dostał się do ograniczonej dystrybucji w amerykańskich kinach. Uznany za dzieło przełomowe dla kina niezależnego znajduje się w stałej kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
22 października, czwartek, godz. 15.15
Panel dyskusyjny po projekcji: Jak pisać krytycznie o filmie i rasie. Spotkanie wokół książki Kino afroamerykańskie pod redakcją Ewy Drygalskiej i Marcina Pieńkowskiego
Sundance FF 1991 – Best Cinematography
Urodzona w 1952 roku w Nowym Jorku reżyserka i scenarzystka. Studiowała na UCLA Film School, gdzie współtworzyła nurt określany jako L.A. Rebellion lub Los Angeles School of Black Filmmakers – jedno z najciekawszych zjawisk intelektualno-artystycznych Zachodniego Wybrzeża w latach 70. Fabularny debiut Dash pokazywany na festiwalu Sundance odbił się szerokim echem w środowisku filmowym i akademickim, stanowiąc rodzaj nieformalnego manifestu kina kobiecego.
1991 Córki pyłu / Daughters of the Dust
1991 Praise House
1999 Funny Valentines
2002 The Rosa Parks Story