Cenicie filmy Paula Thomasa Andersona, Todda Solondza, braci Safdie albo Harmony’ego Korine’a? Jeśli tak, czas wybrać się na spotkanie z ich filmowym ojcem, duchowym mentorem i niewyczerpanym źródłem inspiracji.
Festiwalową sobotę zawierzcie mistrzowi amerykańskiego kina, Robertowi Altmanowi, bohaterowi tegorocznej retrospektywy. Dziś możecie zobaczyć aż pięć jego filmów: Kansas City (10:00), McCabe i pani Miller (12:45), Nashville (15:30), Gracz (19:00) oraz Na skróty (21:45).
Robert Altman to jeden z najbardziej wpływowych reżyserów, gigant Nowego Hollywoodu, choć zawsze stojący nieco obok swoich kolegów po fachu. Autor filmu, który zdefiniował kino USA lat 70. i filmowiec, którego twórczość jest nie tylko portretem Ameryki, ale samą Ameryką. Ulubieniec legendarnej krytyczki Pauline Kael i eksperymentator, który znalazł sposób, by każdy gatunek opowiedzieć na nowo. W ramach tegorocznego American Film Festival prezentujemy pierwszą część retrospektywy Roberta Altmana, w której reżyser przygląda się samej Ameryce, zaś w przyszłym roku zapraszamy na drugą część: spojrzenie na kino Altmana przez pryzmat kobiet. Kuratorem retrospektywy jest prof. Rafał Syska.
Jeszcze tylko dzisiaj można głosować na filmy z konkursowych sekcji Spectrum (fabuły) oraz American Docs (a to zaskoczenie: dokumenty). Autorzy produkcji, które zdobędą najwięcej głosów, dostaną statuetki oraz 10 tys. dolarów w przypadku filmu fabularnego i 5 tys. dolarów dla twórczyni/twórcy najpopularniejszego dokumentu. Pamiętajcie, aby przed seansami pobrać kupony do głosowania (rozdawane przed wejściami do sal), a po pokazie wrzucić głosy do urny. Fundatorem nagrody w konkursie American Docs jest BNY Mellon.
Dziś zapraszamy na 7 spotkań z twórczyniami i twórcami festiwalowych filmów, w tym z Niną Menkes, laureatką Indie Star Award i bohaterką tegorocznej retrospektywy:
Po seansie Miłości fantomowej o 15:30 zapraszamy na masterclass Niny Menkes – bohaterki tegorocznej retrospektywy, laureatki Indie Star Award, wybitnej reżyserki i równie znakomitej filmoznawczyni. Wstęp na masterclass jest wolny, w miarę dostępności miejsc.
Kinofilskie rozmowy przy dobrej muzyce i orzeźwiającym trunku, czyli klub festiwalowy w Recepcji poleca się na wieczór. Dziś zapraszamy na imprezę z okazji ponownego, drugiego tłoczenia słynnego mikstejpu „Electric Relaxation vol. 1” z 2006 roku autorstwa DJ-a Taśmy, znanego obecnie jako Daniel Drumz. Poza setkami setów zagranych w Polsce, nasz gość miał okazję prezentować swoją muzykę w Tokio, Nowym Jorku, Chicago, Moskwie czy Londynie. W 2020 roku zadebiutował pod swoim prawdziwym imieniem i nazwiskiem – Daniel Szlajnda – ambientowym albumem „Komorebi”, a już w listopadzie ukaże się jego kolejna płyta „Order in Chaos”. W sobotę za deckami stanie też rezydent Recepcji – Dejot.
Przygotowaliśmy dla Was listę miejsc rekomendowanych – kawiarni, restauracji, bistro – w których zaspokoicie (pozafilmowy) głód i pragnienie. W większości z tych miejsc, za okazaniem karnetu lub biletu festiwalowego na dany dzień, możecie korzystać ze zniżek przygotowanych przez lokale specjalnie dla Was.
Sprawdź listę miejsc rekomendowanych
Jak zaznacza BWA Wrocław: w ramach Autonomous Zones grupa artystów i artystek z dziewięciu krajów przedstawia szkło jako medium problematyzujące współczesność, rozbija stereotypowe myślenie o tym materiale w przestrzeni galerii sztuki i pokazuje, czym według niej są tytułowe strefy autonomiczne. My dodajemy: jest prze-pię-knie. Odwiedźcie koniecznie.