11/10/23

Retrospektywa Alexa Rossa Perry’ego na 14. AFF. Reżyser odwiedzi Wrocław

Udany romans Hollywood z kinem niezależnym, czyli filmy A24 na 14. AFF 1:0 dla znakomitego kina, czyli „Pierwszy gol” Taiki Waititiego na 14. AFF

Łatwo jest lubić dobrych ludzi. Nawet jeśli coś im nie wychodzi albo gdy coś epicko zawalą, ostatecznie wracamy do nich z poczuciem, że to tylko chwilowe zachwianie charakteru. Z (nieco grzeszną) przyjemnością obserwujemy też ludzi jednoznacznie złych, bo fascynują nas ich myśli i motywacje. A co z ludźmi, którzy są gdzieś pomiędzy – frustratami, narcyzami, outsiderami z niezbyt sympatycznym usposobieniem? Właśnie ich wybiera na bohaterów swoich filmów Alex Ross Perry, któremu poświęcimy kolejną z retrospektyw podczas 14. American Film Festival. Reżyser odwiedzi Wrocław, gdzie odbierze jedną z tegorocznych Indie Star Award.

Perry, łączący z powodzeniem twórczość niezależną z Hollywoodzkim sznytem, dołącza do grona laureatów nagrody, która przyznawana jest autorkom i autorom amerykańskiego kina indie, odważnie kroczącym własną ścieżką. Do tej pory nagrodę otrzymali m.in. John Waters, Todd Solondz czy Nina Menkes. Alex Ross Perry spotka się także w publicznością festiwalu po wybranych seansach filmów, które zrealizował zarówno jako reżyser, jak i jako scenarzysta i producent. W ramach 14. AFF-u odbędzie się także specjalny masterclass, a towarzyszyć mu będzie filmowa niespodzianka.

Do 20 października trwa sprzedaż karnetów oraz akredytacji dziennikarskich i branżowych na American Film Festival.

Kup karnet

Zamów akredytację dziennikarską

Zamów akredytację branżową

Love-hate relationships. Kino Alexa Rossa Perry’ego

Protagoniści filmów Alexa Rossa Perry’ego nie zabiegają o naszą sympatię. W zupełności wystarczy im miłość własna. Niekończące się narcystyczne monologi, jakie bez przerwy wygłaszają, szybko okazują się jednak podszyte desperacją i zaczynają przypominać zaklęcia, które właśnie straciły moc. Zamiast zajmować się masowo zaludniającymi świat okołosundance’owego kina poczciwcami, Perry woli poświęcać uwagę właśnie mizantropom, frustratom i outsiderom. Gorliwość, z jaką próbuje głębiej zrozumieć korzenie ich postaw, czyni go jednym z najbardziej oryginalnych twórców amerykańskiego kina niezależnego.

Metoda Perry’ego działa, bo twórca Do ciebie, Philipie opiera się pokusie spoglądania na pozornie antypatycznych bohaterów z wyższością. Reżyser woli przyznać, że w pewnym sensie jest jednym z nich, czemu dał wyraz już na początku kariery, obsadzając samego siebie w głównej roli męskiej w Palecie barw.

Być może zdolność do tworzenia wielowymiarowych bohaterów, którzy odsłaniają przed światem kolejne wady ukryte i bez przerwy dają się skusić rzekomo fajnym rzeczom, jakich nigdy więcej nie zrobią, Perry zaczerpnął od swych literackich mistrzów: Philipa Rotha, Davida Fostera Wallace’a czy Thomasa Pynchona. Inspiracje ich twórczością widać choćby we wspomnianych Palecie barw i Do ciebie, Philipie, ale też w niejednoznacznym, pełnym fascynacji i dystansu jednocześnie, podejściu do ironii.

Niezależnie od imponującej literackiej erudycji, twórca Królowej ziemi pozostaje jednak przede wszystkim wszechstronnym człowiekiem kina: Perry to dziś nie tylko reżyser, aktor i scenarzysta (wierzcie lub nie, ale w tej roli współtworzył nawet osadzony w uniwersum Kubusia Puchatka film Krzysiu, gdzie jesteś?), lecz także producent. W tej ostatniej roli odniósł niedawno sukces za sprawą prezentowanego premierowo w Cannes The Sweet East.

Więcej o twórczości Alexa Rossa Perry’ego można przeczytać w tekście kuratorskim Piotra Czerkawskiego.

Czytaj tekst kuratorski

Filmy prezentowane w ramach retrospektywy

  • Paleta barw / The Color Wheel (2011)
  • Do ciebie, Philipie / Listen Up Philip (2014)
  • Królowa Ziemi / Queen of Earth (2015)
  • Złote wyjście / Golden Exits (2017)
  • Her Smell (2018)
  • The Sweet East, reż. Sean Price Williams, prod. Alex Ross Perry (2023)
  • oraz zestaw krótkich metraży, dokumentów i teledysków

 
Kolejne nowości programowe 14. American Film Festival będziemy ujawniać w nadchodzących tygodniach, a pełny program opublikujemy 24 października. Dzień później rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na festiwalowe seanse.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu