Na początek kilka faktów: gry wideo są nie tylko rozrywką, ale też sztuką i ważnym elementem budowy relacji społecznych; wirtualna rzeczywistość potrafi ingerować w bardzo realne elementy naszej codzienności, a sztuczna inteligencja, w tym także technologia deepfake’ów, będzie jeszcze mocniej wpływać na to, kim jesteśmy i jak postrzegamy innych ludzi. American Film Festival niezmiennie trzyma rękę na pulsie: w tym roku zapraszamy na pokazy świetnych dokumentów, które przyglądają się szansom i zagrożeniom wynikającym z przenikania się wirtualnego z rzeczywistym.
Jeszcze tylko do najbliższego piątku (20 października) trwa sprzedaż karnetów oraz akredytacji dziennikarskich i branżowych.
Zamów akredytację dziennikarską
Do programu 14. AFF-u (7-12 listopada) trafią trzy filmy, których bohaterowie znaleźli się w dużym stopniu w rzeczywistości równoległej; ich życie toczy się niejako w „wirtualu”: prezentowane dzięki uprzejmości festiwalu Millenium Docs Against Gravity Obce ciało (Another Body) – dokument przybliżający przypadek studentki, która postanawia walczyć o sprawiedliwość po tym, jak jej wizerunek został wykorzystany w pornograficznym deepfake’u; Nowi Amerykanie. Gra w rewolucję (The New Americans: Gaming a Revolution) – historia ekspansji kryptowalut i szerzej – gamifikacji współczesnego kapitalizmu oraz Złamać grę (Break the Game) – opowieść o streamerce, Narcissii Wright, która dokonała coming outu jako osoba trans, co przyczyniło się do sporego odpływu jej fanów. Po jednym z pokazów Złamać grę zapraszamy na spotkanie, w którym udział wezmą Radek Pisula, prowadzący m.in. profil Full Frontal Pisula, oraz Borys Nieśpielak, współautor podcastu Rock i Borys (szczegóły wkrótce).
Narcissa Wright jest specjalistką od speedrunningu, czyli przechodzenia gier wideo na czas. W 2014 roku ukończyła The Legend of Zelda: Ocarina of Time – przygodówkę, na której pokonanie trzeba poświęcić niecałą dobę – w rekordowe 18 minut i 10 sekund! Ten imponujący wyczyn sprawił, że zaskarbiła sobie sympatię fanów, zarobiła niemałe pieniądze, a jej popularność na Twitchu, platformie przeznaczonej do transmitowania rozgrywek na żywo, poszybowała w górę. Była na szczycie, gdy ujawniła się jako osoba transpłciowa, a jej życie z dnia na dzień zmieniło się w piekło. Nie tylko straciła tysiące obserwujących, ale też padła ofiarą nękania na niewyobrażalną skalę. By odzyskać dawny blask, Narcissa próbuje powtórzyć osiągnięcie z przeszłości – chce przejść The Legend of Zelda: Breath of the Wild w zawrotnym tempie i zostawić konkurencję daleko w tyle. Swe postępy udostępnia na bieżąco w sieci, pogrążając się równocześnie w coraz głębszej depresji. Reżyserka, czerpiąc z materiałów nagranych przez Wright, ukazuje mechanizmy internetowej nienawiści i jej wpływu na alienującą się od realnego świata bohaterkę. Granica pomiędzy tym, co fizyczne, a tym, co wirtualne, zaczyna się zacierać.
To twoja twarz, ale nie twoje ciało. Kliknęłaś w linka i odkryłaś, że zostałaś gwiazdą porno. Bez swojej zgody i wiedzy, za sprawą elektronicznej sztuczki. To nie futurystyczny koszmar, tylko nowa rzeczywistość, w której całe rzesze kobiet są poniżane przy użyciu techniki deepfake, umożliwiającej manipulowanie obrazem i tworzenie wiarygodnych fałszywek. Pośród ofiar znalazła się Taylor Klein, dziewczyna pracowita, przestrzegająca reguł i przejmująca się tym, co myślą o niej inni. Kto jej to zrobił? I czy był to ktoś znajomy? Dokument pokazuje prywatne śledztwo w tej sprawie oraz próby uzyskania sprawiedliwości. Obok opowieści o ponadjednostkowym problemie dostajemy kryminalną historię, w której winowajca poszukiwany jest w przesiąkniętym mizoginią środowisku młodych geeków. W subwersywnym geście twórcy postanawiają również posłużyć się deepfake’ami – po to, aby zamaskować tożsamość Taylor oraz innych skrzywdzonych bohaterek. Film został doceniony nagrodami zarówno w Ameryce (m.in. na festiwalu SXSW), jak i w Europie (Champs-Élysées FF). Obce ciało będzie prezentowane w ramach specjalnych seansów przedpremierowych, zaś sam film zostanie pokazany polskiej publiczności w czasie 21. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity – MDAG odbędzie się w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi, Bydgoszczy i Lublinie od 10 do 19 maja 2024 roku, a jego część online potrwa od 21 maja do 3 czerwca 2024 roku na mdag.pl.
Najnowszy film Ondi Timoner może być pułapką dla widzów: łatwo chwilami uwierzyć, że naprawdę wystarczy jedna apka, żeby się dorobić. Może nie fortuny na miarę Gatesa, lecz wystarczająco dużo, żeby spłacić długi zaciągnięte choćby na studia. Nowi Amerykanie naprawdę są nowi: oto wchodzi w dorosłość pokolenie, które całe życie dorastało z mediami społecznościowymi i grami wideo. Pokolenie, które z jednej strony walczy o sprawiedliwość społeczną i chciałoby reformy całego systemu, z drugiej – marzy jednak o wielkich pieniądzach. A obracanie wielkimi pieniędzmi na giełdzie traktuje jak rozrywkę: ma do tego zresztą specjalne narzędzia, zamieniające giełdowe operacje w doświadczenie interaktywne. Opowieść o wielkich ambicjach i jeszcze większych iluzjach zrealizowana niczym teledysk, w którym mieszają się memy, animacje i fragmenty kultowych filmów – z Matrixem na czele, a jakże – jest fascynująca i przerażająca jednocześnie. Także dla tych, którzy nie do końca rozumieją, jak działają kryptowaluty i NFT.
Pełny program 14. American Film Festival ogłosimy we wtorek, 24 października, w samo południe. Dzień później rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na festiwalowe seanse. Więcej szczegółów na americanfilmfestival.pl.