Meek's Cutoff, reż. Kelly Reichardt
3/10/24

Ich własna droga. Sekcja Kowbojki podczas 15. American Film Festival

Przystanek: American Film Festival. Dokąd prowadzi identyfikacja wizualna? „The Last Showgirl” w programie 15. American Film Festival

Dziki Zachód. Skojarzenia? John Wayne, Monument Valley, kawaleria, John Ford… Stop! W tym roku podczas American Film Festival odwracamy wzrok od dobrze znanego anturażu i kierujemy go w stronę odważnych, otwartych na nieznane, sprawczych, przełamujących stereotypy kobiet. Bo Dziki Zachód był pełen Kowbojek, których portrety pokażemy w ramach 15. American Film Festival (5-11 listopada, Wrocław).

Trwa sprzedaż karnetów i akredytacji dziennikarskich oraz branżowych na wydarzenie.

Kup karnet
Zamów akredytację dziennikarską
Zamów akredytację branżową

Zachęcamy też, aby dołączyć do americanowej drużyny w ramach wolontariatu. Na zgłoszenia czekamy do jeszcze tylko do poniedziałku 7 października.

Więcej szczegółów

Na granicy

Sekcja Kowbojki towarzyszy wystawie Chciałabym być żółtym psem, poświęconej fotografii Lory Webb Nichols (1883-1962) i organizowanej w galerii Studio BWA Wrocław. „Fotografie Nichols dają wyjątkowy wgląd w życie na otwartych przestrzeniach Wyomingu na początku XX wieku. Kobiece spojrzenie Lory, w odróżnieniu od ówczesnych portretów studyjnych przenika intymny świat fotografowanych postaci” – pisze  Dominika Prejdová, kuratorka wystawy i przeglądu.

To także klucz do retrospektywy Kowbojek: filmy pokazujące kobiety idące własną drogą, wytyczające nowe szlaki w pięknej, ale wrogiej przyrodzie pogranicza, współtworzące nowy świat, który przybiera nowe kształty i ustanawia swoje zasady. Dziki Zachód był między innymi okazją do budowania społeczeństwa od podstaw. Wyoming w 1869 roku jako pierwszy stan dało prawa wyborcze kobietom. Na zachodzie kobiety rozwodziły się i nie były tak stygmatyzowane jak we wschodnich stanach, tutaj państwo nie chciało brać za nie odpowiedzialności. Mogły zająć się biznesem i stwarzać się od podstaw, stać się self-made women.

W programie znajdzie się pięć filmów, w których zamiast samotnych rancherów, żołnierzy i jeźdźców będących poza prawem najważniejszymi bohaterkami są one: Kobiety Dzikiego Zachodu. Uparta córka (wyborna Barbara Stanwyck!) lokalnego bogacza pragnąca zemsty za wygnanie w The Furies (1950) Anthony’ego Manna; właścicielka saloonu o twarzy Joan Crawford, która nie chce dać się wykurzyć z miasta w Johnnym Guitar (1954) Nicholasa Raya; złamana życiem, a jednak wciąż walcząca o godność Roslyn (znakomita Marilyn Monroe w swojej ostatniej roli) w Skłóconych z życiem (The Misfits, 1961) Johna Hustona; niezależna sprzeciwiająca się wywłaszczeniu Ella (Isabelle Huppert) z Wrót niebios (Heaven’s Gate, 1980) Michaela Cimino i wytrwałe w męczącej podróży, wciąż otwarte na inną kulturę pionierki (na czele z Michelle Williams) w Meek’s Cutoff (2010) Kelly Reichardt. Szykujcie kapelusze i żółte wstążki – odbywamy wspólnie podróż na zachód!

A przed lub po seansach zapraszamy na odwiedziny wystawy poświęconej Lorze Webb Nichols w Studio BWA Wrocław – fotografie będzie można oglądać w dniach 8.11.2024-23.02.2025. Jej kuratorami są Dominika Prejdová (AFF), Łukasz Rusznica (BWA Wrocław).

Matronkami sekcji Kowbojki i całego festiwalu jest kolektyw Final Girls. Partnerem retrospektywy Roberta Altmana jest także Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

15. American Film Festival odbędzie się w dniach 5-11 listopada, tradycyjnie we Wrocławiu. Pełny program ogłosimy 22 października w samo południe. Dzień później (o tej samej porze) rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na seanse stacjonarne. W tym roku, za sprawą części online’owej, ponownie będzie można zaprosić festiwal do swoich domów – wirtualna odsłona wydarzenia potrwa do 17 listopada. 


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu