24/09/24

Władczyni spojrzenia. Retrospektywa Dorothy Arzner podczas 15. AFF

Altman wszechstronny – ostatnia odsłona retrospektywy mistrza kina Jedyne pokazy kinowe „Nightbitch” Marielle Heller w programie 15. AFF

Kilka lat temu, opowiadając o retrospektywie Idy Lupino podczas festiwalu, mówiliśmy: to jedna z dwóch reżyserek amerykańskiego kina klasycznego. Skromne grono, jak na niemal 40 lat historii, więc najwyższy czas, by oddać scenę Dorothy Arzner – drugiej z kobiet tworzącej w Złotej Erze Hollywood – a właściwie pierwszej, bo działającej jeszcze wcześniej niż Lupino. Zapraszamy na retrospektywę twórczyni podczas 15. American Film Festival (5-11 listopada, Wrocław).

Karnety oraz akredytacje dziennikarskie i branżowe na wydarzenie są już w sprzedaży.

Kup karnet

Zamów akredytację dziennikarską

Zamów akredytację branżową

Pionierka, reżyserka, kobieta

Pracowała w Hollywood przez blisko ćwierć wieku, z czego 15 lat w charakterze reżyserki, z 16 filmami w dorobku. Zwana Kolumbem (ze względu na swoje odkrycia), Napoleonem (ze względu na niski wzrost i zwycięstwa), Kopciuszkiem (zaczynała od najprostszych prac) – aż samo nazwisko Arzner stało się marką.

Byłą jedną z reżyserów ery wielkich studiów, obok Franka Capry, Johna Forda, George’a Cukora, Ernsta Lubitscha, Josefa von Sternberga. Jej atutem była umiejętność kreacji lub zwiększenia rozpoznawalności gwiazd, nie przypadkiem – głównie aktorek. Jednak nie były to kobiety-zagadki, ale rozwydrzone dziewuszyska jak Clara Bow, niezależne emancypantki jak Katharine Hepburn czy kobiety walczące o siebie jak Joan Crawford.

Karierę Arzner cechują paradoksy właściwe kulturze tej epoki. Kiedy prasa z uporem podkreślała jej płeć, ta zaprzeczała, by napotykała z tej racji na jakieś przeszkody. Pionierka w zawodzie miała powody, by ograniczać rozmowy o płciowym podziale pracy w branży filmowej – strzegła granicy, za którą skrywała swój wieloletni związek z kobietą. Jednak po latach to właśnie ów szczególny wdzięk, z jakim pokazywała kobiety na ekranie, daje radość współczesnej widowni, gotowej śledzić podteksty reżyserowanych przez nią romantycznych komedii i melodramatów.

Podczas AFF-u będzie można zobaczyć pięć filmów Arzner, w tym jej najsłynniejsze, ikoniczne dla drugiej fali feminizmu Tańcz, dziewczyno, tańcz, a także poświęcony filmowczyni dokument duetu Julia i Clara Kuperberg. W programie znalazły się:

  • Get Your Man (USA 1927)
  • Dzikie przyjęcie (The Wild Party, USA 1929)
  • Pracujące dziewczyny (Working Girls, USA 1931)
  • Christopher Strong (USA 1933)
  • Tańcz, dziewczyno, tańcz (Dance, Girl, Dance, USA 1940)
  • Dorothy Arzner, Pioneer, Queer, Feminist (Francja 2023), reż. Clara Kuperberg, Julia Kuperberg

Więcej o retrospektywie można przeczytać w tekście Moniki Talarczyk, kuratorki retrospektywy Dorothy Arzner.

Czytaj tekst

Okazja do obejrzenia Tańcz, dziewczyno, tańcz będzie jeszcze wcześniej: zapraszamy na pokaz filmu podczas Festiwalu Kamera Akcja (Łódź, 24-27 października; trwa sprzedaż karnetów) – a to wszystko za sprawą bliskiej naszemu sercu sekcji Ikony kina, w której znalazły się także dzieła Alfreda Hitchcocka, Orsona Wellesa i z udziałem Grety Garbo. Partnerem sekcji są Mocne Punkty. To świetny rozbieg przed seansami Arzner podczas AFF-u!

Partnerem retrospektywy Dorothy Arzner jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

 

15. American Film Festival odbędzie się w dniach 5-11 listopada, tradycyjnie we Wrocławiu. Pełny program ogłosimy 22 października w samo południe. Dzień później (o tej samej porze) rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na seanse stacjonarne. W tym roku, za sprawą części online’owej, ponownie będzie można zaprosić festiwal do swoich domów. Szczegóły na temat wirtualnej odsłony wydarzenia podamy wkrótce.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu