„Nie każdy bohater nosi pelerynę” – to hasło powraca jak refren za każdym razem, kiedy chcemy podkreślić odwagę „zwykłych” ludzi: służb ratunkowych, filantropów, osób, które w obliczu zagrożenia lub wyzwania wykazały się niezwykłą siłą. Christopher Reeve jest jednak szczególnym przypadkiem: nosił pelerynę jako kultowy Superman, ale też poza ekranem – jako wyjątkowy człowiek, który nie poddał się i przekazał światu ogrom dobroci mimo tragicznego wypadku.
Podczas tegorocznego American Film Festival przyjrzymy się bliżej tej niezwykłej postaci w poruszającym dokumencie Super/Man: The Christopher Reeve Story. Sam film będzie zaś częścią tegorocznej specjalnej sekcji Supermen (and a Woman), gdzie zgromadziliśmy historie o postaciach ze świata amerykańskiej sztuki, kultury i popkultury, których sława i znaczenie wykraczają poza ramy zwykłych celebrytów.
Na jubileuszowy 15. American Film Festival zapraszamy od 5 do 11 listopada. Trwa sprzedaż karnetów oraz akredytacji dziennikarskich i branżowych.
Kup karnet
Zamów akredytację dziennikarską
Zamów akredytację branżową
Po wypadku, który zmienił jego życie, Christopher Reeve nie poddał się i zainspirował świat, wykorzystując swoją sławę do przekazywania nadziei i zmiany naszego postrzegania osób dotkniętych paraliżem, pozostając jednocześnie zaangażowanym aktywistą, aktorem i filmowcem, oddanym tatą i kochającym mężem Dany – bijącego serca rodziny.
Najpierw został ikoną kina. Superman (1978) Richarda Donnera podbił serca publiczności i dołączył do panteonu dzieł kultowych. Ekranowy wizerunek Reeve’a łączył się z jego stylem życia – niezwykle aktywnym, w którym miłość do sportu ustępowała jedynie miłości do rodziny. W 1995 roku aktor uległ jednak fatalnemu wypadkowi, w wyniku którego został sparaliżowany. Tutaj zaczyna się historia Reeve’a jako innej ikony – bohatera niosącego pomoc poza kinowym ekranem. Wraz z żoną Daną założył Christopher & Dana Reeve Foundation, której celem jest leczenie urazów rdzenia kręgowego poprzez rozwój innowacyjnych badań i poprawę jakości życia osób oraz rodzin dotkniętych tą tragedią. W poruszającym dokumencie Iana Bonhôte’a i Petera Ettedgui, wyprodukowanym przez Warner Bros. Pictures i DC Studios, jesteśmy świadkami tej niezwykłej podróży, zaś na ekranie pojawiają się także liczni przyjaciele, rodzina i inne gwiazdy filmowe, które dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat niesłabnącego wpływu, jaki Reeve pozostawił po sobie.
Biografia Christophera Reeve’a była dla nas impulsem, aby spojrzeć na wartość popularności i kreacji ekranowych z zupełnie innej perspektywy. Ten rok obfituje w świetne dokumenty krążące właśnie wokół tej tematyki – stąd pomysł na sekcję Supermen (and a Woman).
Alex Ross Perry (zeszłoroczny laureat Indie Star Award) w ironiczny sposób opowiada o sławie i funkcjonowaniu fandomu w hybrydowym dokumencie Pavements, czyli filmowym portrecie ikony grunge’u – zespołu Pavement (na ekranie zobaczymy m.in. ulubieńca Perry’ego – Jasona Schwartzmana). Muzycznym tropem podążył także Chris Smith, który w Devo przygląda się znanej-nieznanej historii tytułowej grupy, oraz Marie Losier, biorąc pod lupę życie i twórczość Merrill Nisker, czyli legendarnej piosenkarce i aktywistce Peaches (dokument Peaches Goes Bananas).
W sekcji znalazła się także dokumentalna perełka dla kinofilów: Made in England: The Films of Powell and Pressburger – opowieść o słynnym duecie producencko-reżyserskim (któremu festiwal Timeless poświęcił całą retrospektywę), wyreżyserowana przez Davida Hintona i wyprodukowana przez Martina Scorsesego.
Ostatni z filmów z zestawu Supermen (and a Woman) łączy się z zapowiedzianą wcześniej sekcją Politics on Screen. Henry Fonda for President to doskonały przykład połączenia władzy z ekranową sławą, zaś austriacki twórca Alexander Horwath udowadnia, że popularny aktor mógłby z powodzeniem zostać głową państwa.
15. American Film Festival odbędzie się w dniach 5-11 listopada, tradycyjnie we Wrocławiu. Pełny program ogłosimy 22 października w samo południe. Dzień później (o tej samej porze) rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na seanse stacjonarne.